ILE TO WSZYSTKO KOSZTUJE? czyli ten sport, nie jest taki drogi... :)

____________________

W tym dziale znajdziecie szkic wydatków jakie trzeba ponieść aby startować w KJS'ach, Rally Sprintach i rajdach turystycznych. Oczywiści poniższe wyliczenia będą szacunkowe, wszystko zależy od auta jakim się poruszamy, jego paliwożerności no i oczywiście stopnia naszego zaangażowania w ten sport. 

Wpisowe
W przypadku Rally Sprintu musimy spodziewać się wpisowego w wysokości ok. 50zł dla członków Automobilklubu Chełmskiego oraz 70zł dla osób niezrzeszonych. Udział w KJS
to koszt wynoszący około 100-120zl. Koszt startu w rajdzie turystycznym oscyluje w granicach 30zł-100zł, przy czym często wpisowe obejmuje dwu dniową imprezę z noclegiem i posiłkami dla załogi. Zdarza się że dzięki sponsorom udział w rajdzie turystycznym jest bezpłatny. Szczegółowych informacji dotyczących wpisowego dowiesz się z regulaminów uzupełniających, które publikowane są przed większością imprez na stronie automobilklubu w dziale "regulaminy"

Paliwo
Jeśli chodzi o paliwo to wszystko zależy od tego jaki autem się poruszamy. Jedne samochody będą paliły mniej, inne więcej. Należy wziąć pod uwagę fakt że w czasie rywalizacji na KJSie czy Rally Sprincie auto będzie paliło znacznie więcej niż w trakcie codziennej eksploatacji. Dodatkowo należy liczyć się z kosztami paliwa poniesionymi na dojazd do miejsca rywalizacji, a także przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi próbami.
Udział w rajdzie turystycznym nie wymaga nadmiernego użytkowania auta toteż spalanie w trakcie takiej imprezy będzie mniej więcej takie samo jak przy codziennej jeździe. Trasa rajdu turystycznego wynosi zazwyczaj od 50km do 100km. 

Usterki, naprawy, modyfikacje
Przede wszystkim należy zaznaczyć że auta używane w moto-sporcie nie ulegają awariom tak często jakby mogło się to wydawać. Mało tego, okazuje, że przez cały sezon niektórzy zawodnicy (zwłaszcza Ci startujący sporadycznie) ograniczają czynności serwisowe jedynie do wymiany oleju i tankowania paliwa. Oczywiście nie można stu procentowo stwierdzić że wydatków niema, wszystko przecież zależy chociażby od tego jak auto w czasie rywalizacji jest eksploatowane albo od tego czy chcemy dokonywać modyfikacji w naszym pojeździe, jednak przy rozsądnym użytkowaniu nie musimy martwić się o usterki.  

Podsumowanie
Załóżmy że jesteśmy członkiem Automobilklubu Chełmskiego, chcemy wziąć udział w Rally Sprincie, który odbywa się na Torze w Lublinie, a do Lublina mamy 70 kilometrów w jedną stronę. Dla auta które spala w czasie jazdy na trasie 10 litrów lpg, start nie powinien przekroczyć 100zł. Niby sporo, w końcu to dwie skrzynki piwa :), ale sam mandat za przekroczenie prędkości minimum o 21km/h wynosi do 100 do 200zł (+4pkt karne), więc zamiast ryzykować w ruchu ulicznym, lepiej jest bawić się, szaleć i wariować w warunkach do tego stworzonych. Pamiętaj, nie musisz od razu wygrywać, nie musisz od razu zdobywać czołowych lokat, najważniejsze jest doświadczenie które zdobywasz oraz nauka pokory do samochodu i własnych umiejętności. 

 

 
 
.