ILE TO WSZYSTKO KOSZTUJE? czyli
ten sport, nie jest taki drogi... :)
____________________
W
tym dziale znajdziecie szkic wydatków jakie trzeba ponieść aby
startować w KJS'ach, Rally Sprintach i rajdach turystycznych.
Oczywiści poniższe wyliczenia będą szacunkowe, wszystko zależy
od auta jakim się poruszamy, jego paliwożerności no i oczywiście
stopnia naszego zaangażowania w ten sport.
Wpisowe
W przypadku Rally Sprintu musimy spodziewać się wpisowego w wysokości
ok. 50zł dla członków Automobilklubu
Chełmskiego oraz 70zł dla osób niezrzeszonych. Udział w KJS
to koszt wynoszący około 100-120zl. Koszt startu w rajdzie
turystycznym oscyluje w granicach 30zł-100zł, przy czym często
wpisowe obejmuje dwu dniową imprezę z noclegiem i posiłkami dla
załogi. Zdarza się że dzięki sponsorom udział w rajdzie
turystycznym jest bezpłatny. Szczegółowych informacji dotyczących
wpisowego dowiesz się z regulaminów uzupełniających, które
publikowane są przed większością imprez na stronie
automobilklubu w dziale "regulaminy"
Paliwo
Jeśli chodzi o paliwo to wszystko zależy od tego jaki autem
się poruszamy. Jedne samochody będą paliły mniej, inne więcej.
Należy wziąć pod uwagę fakt że w czasie rywalizacji na KJSie
czy Rally Sprincie auto będzie paliło znacznie więcej niż w
trakcie codziennej eksploatacji. Dodatkowo należy liczyć się z
kosztami paliwa poniesionymi na dojazd do miejsca rywalizacji, a
także przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi próbami. Udział
w rajdzie turystycznym nie wymaga nadmiernego użytkowania auta
toteż spalanie w trakcie takiej imprezy będzie mniej więcej
takie samo jak przy codziennej jeździe. Trasa rajdu turystycznego
wynosi zazwyczaj od 50km do 100km.
Usterki, naprawy, modyfikacje
Przede wszystkim należy zaznaczyć że auta używane w
moto-sporcie nie ulegają awariom tak często jakby mogło się to
wydawać. Mało tego, okazuje, że przez cały sezon niektórzy
zawodnicy (zwłaszcza Ci startujący sporadycznie) ograniczają
czynności serwisowe jedynie do wymiany oleju i tankowania paliwa.
Oczywiście nie można stu procentowo stwierdzić że wydatków
niema, wszystko przecież zależy chociażby od tego jak auto w
czasie rywalizacji jest eksploatowane albo od tego czy chcemy
dokonywać modyfikacji w naszym pojeździe, jednak przy rozsądnym
użytkowaniu nie musimy martwić się o usterki.
Podsumowanie
Załóżmy że jesteśmy członkiem Automobilklubu Chełmskiego,
chcemy wziąć udział w Rally Sprincie, który odbywa się na
Torze w Lublinie, a do Lublina mamy 70 kilometrów w jedną stronę.
Dla auta które spala w czasie jazdy na trasie 10 litrów lpg,
start nie powinien przekroczyć 100zł. Niby sporo, w końcu to
dwie skrzynki piwa :), ale sam mandat za przekroczenie prędkości
minimum o 21km/h wynosi do 100 do 200zł (+4pkt karne), więc
zamiast ryzykować w ruchu ulicznym, lepiej jest bawić się,
szaleć i wariować w warunkach do tego stworzonych. Pamiętaj,
nie musisz od razu wygrywać, nie musisz od razu zdobywać czołowych
lokat, najważniejsze jest doświadczenie które zdobywasz oraz
nauka pokory do samochodu i własnych umiejętności.
|